سوالات متداول

نحوه مطالعه دروس اختصاصی وعمومی چگونه است؟

 در یک نگاه کلی به دروس میتوان آن ها را به دو دسته حفظی و تمرینی تقسیم کرد. دروس حفظی باید زیاد و در دوره های چند روز یک بار مطالعه شوند . در این دروس آن قدر که تکرار و تداوم در مطالعه متن درس تأثیر دارد که تست کارایی ندارد،مانند: معارف وادبیات( مباحث املاء و لغت ، تاریخ ادبیات وزبان فارسی). دروس تمرینی خود دو نوع اند: عمومی و اختصاصی . در دروس عمومی تمرینی بعد از مطالعه متن کتاب و درک  مفهوم اصلی بایدآن قدر تست بزنید و تمرین کنیدکه مبحث به طور کامل در ذهنتان بنشیند مانند: عربی ،زبان و ادبیات (مباحث آرایه های ادبی و قرائت معنایی). دردروس اختصاصی آن قدر باید تست زد و تمرین کرد که درس را به طور کامل فرا گیرید و راه میانبری برای مسلط شدن روی مطالب وجود ندارد.(البته قسمت های حفظی شیمی و زیست شناسی جزء دروس حفظی به حساب می آیند)

اهمیت دروس پایه دوم و سوم و معدل کتبی نهایی چه قدر است؟

دروس پایه دوم با توجه به این که حدود 22درصد سوالات کنکور را تشکیل می دهند از اهمیت بالایی برخوردارند. اما دروس سوم بسیار مهم ترند به دو دلیل: یک این که 25درصد از نتیجه هردرس به طور مستقیم، درنمره آن درس درامتحان کتبی سال سوم اختصاص دارد، دو اینکه حدود 29 درصد سوالات کنکور سراسری از کتب سال سوم طرح می شود؛پس با یه حساب ساده متوجه می شوید که حدود 50 درصد کنکور سراسری وابسته بهسال سوم می باشد. اگر الان دانش آموز سال دوم یا سوم هستید حسابی درس بخوانیدکه رقابت کنکور از الآن برای شما آغاز شده است.

چه رتبه و ترازی خوب است ؟

 بهترین رتبه 1،بهترین درصد 100 و بهترین تراز بالاترین تراز ممکن در آزمون است. خب این را که هردانش آموزی می داند! باید دید که برای چه رشته و دانشگاهی دارید رقابت می کنید؟ باید دید تسلط شما روی کدام درس بیشتر است که با تقویت آن تراز کل را بالا ببرید وضعف شما در کدام درس است تا به آن کمک کنید تا تراز کل شما پایین نیاید و در نهایت باید دید که رشته مدنظر شما چیست و با چه رتبه ،درصد و ترازی در سال های اخیر در آن رشته قبول شدند.

مدیریت زمان در آزمون یعنی چه ؟

اگر بتوانید در آزمون ها حداقل دوبار تمامی سوألات را ببینید،یعنی مدیریت های آزمون را بلدید.فرض کنید درآزمونی هستید که هر درس آن تعدادی سوأل دارد، از سوأل یک شروع کنید اگر بلدید بزنید و همان لحظه جواب آن را در پاسخ برگ وارد کنید،اگر حس می کنید به زمان بیشتری برای حل آن احتیاج دارید،یک علامت (-) کنارشماره سوأل گذاشته و به سراغ سوأل بعدی بروید و اگر حس می کنید این سوأل را به هر علتی نمی توانید پاسخ دهید یک علامت (×)کنار آن بگذارید و دیگر هیچ گاه به آن سوأل باز نگردید؛ به همین روش تا انتهای سوأالات آن درس و تمامی دروس پیش بروید. این کار یک خوبی دارد و آن این است که تمامی سوالاتی را جواب آن هارا می دانستید در پاسخ برگ شما جا خوش کرده اند!حال به سراغ سوألاتی  که با علامت (-) علامت گذاری شده اند بروید ؛ البته در این مرحله از درسی شروع کنید که پاسخ گویی به سوألاتش راحت تر می باشد.

روش محاسبه تراز در آزمون ها به چه صورت است؟

بسیاری از داوطلبان کنکور در آزمون های آزمایشی شرکت می‌کنند اما در مورد مواد مندرج در کارنامه اطلاع دقیقی ندارند. از آنجا که درک صحیح اطلاعات موجود در کارنامه کمک زیادی به دانش آموزان و اولیاء آنها می‌کند در این متن به توضیح بعضی از این اطلاعات می‌پردازیم.

 

1. نمره خام:

نمره خام شما به صورت درصد بیان می‌شود. می‌دانید که در کنکور برای جواب های اشتباه نمره منفی منظور می‌گردد. نمره خام ممکن است منفی هم باشد. کمترین نمره خام 33/33- درصد است و مربوط به داوطلبی است که به تمام سؤالات پاسخ اشتباه داده است. در کنکور سراسری چنین افرادی هم دیده شده اند! آنها کسانی هستند که توان علمی ضعیفی دارند ولی فکر می‌کنند درس را بلد هستند. این افراد به طور شانسی به تست‌ها جواب نمی دهند بلکه خود را قانع می‌کنند و به تمام سؤالها با یک توجیه و توضیح مشخص، پاسخ اشتباه می‌دهند. بیشترین نمره هم 100 درصد است و مربوط به داوطلبی است که به تمام سؤالات پاسخ صحیح داده است. گر چه بسیاری از داوطلبان و اولیا به نمره خام توجه می‌کنند اما نمره تراز اهمیت بیشتری دارد.

2. نمره تراز:

نمره تراز هر درس عددی است بین صفر و ده هزار ( البته چند سالی است که در کنکور سراسری به علت رتبه بندی راحت تر از مقیاس صفر تا سیزده هزار استفاده می‌شود. که البته در ماهیت نمره تراز تفاوتی ایجاد نمی کند. در حقیقت می‌توانید نمره تراز کنکور دانشگاه آزاد خود را در 3/1 ضرب کنید تا نمره تراز آزمون سراسری اتان را پیدا کنید. (البته به شرط اینکه در دو آزمون با یک سطح از معلومات شرکت کرده باشید) در نمره تراز نمره منفی وجود ندارد و داوطلبی که نمره خام او 33/33- شده است نمره ترازی حدود 1000 به دست می‌آورد. داوطلبانی که نمره تراز آنها بیش از 5000 باشد جزء نیمه قوی تر دانش آموزان هر درس می‌باشند.

اگر به کارنامه خود به دقت نگاه کنید مواردی را خواهید دید که نمره خام شما در یک درس بیش از درس دیگر است ولی نمره ترازتان در آن درس کمتر شده است. اگر نمره خام شما در یک درس 85 درصد باشد نباید فوراً خوشحال شوید شاید سؤالها ساده بوده و نمره اکثر داوطلبان در حد شما یا بهتر از شما باشد. همچنین اگر در یک درس نمره خام 30 درصد به دست آوردید باز هم ناراحت نشوید. شاید سؤالات دشوار بوده و بیشتر داوطلبان هم مثل شما نمره پائینی به دست آورده باشند. بیشتر مواقع داوطلبانی را می‌بینیم که کارنامه کنکور خود را اشتباه بررسی می‌کنند.آنها وقتی متوجه می‌شوند که مثلاً در درس ادبیات نمره خام 65 درصد به دست آورده اند و در درس ریاضیات نمره خام 40 درصد کسب کرده اند تصور می‌نمایند که به درس ادبیات بهتر از ریاضی پاسخ داده اند. در صورتی که ممکن است نتیجه کاملاً برعکس باشد و باید به نمره تراز توجه نمایند. رتبه کل شما هم در کنکور سراسری و آزاد بر اساس نمره تراز شما به دست می‌آید، نه بر مبنای نمره خام! همانطور که قبلاً اشاره شد هر چه نمره تراز شما از 5000 بزرگ تر باشد شما در آن درس وضعیت بهتری دارید. ضمناً به کمک نمره تراز می‌توانید وضعیت خود را در آزمون های مختلف نیز مقایسه کنید. اگر می‌خواهید بدانید که به تدریج در درس هایتان پیشرفت می‌کنید یا خیر به نمره تراز توجه نمائید. نمره تراز معیار دقیق تری برای ارزیابی وضع آموزشی شماست و رتبه شما بر مبنای معدل نمرات تراز دروس مختلف (تراز کل) مشخص می‌شود.

سؤال: نمره تراز فردی که نمره خام صفر و فردی که نمره خام 100 کسب کرده چقدر است؟ جواب: البته جواب این سؤال بستگی به شرکت کنندگان دارد اما به ترتیب چیزی حدود 4000 و 9000 خواهد بود.

*نحوه محاسبه نمره خام:

 

* نحوه محاسبه نمره تراز:

* نحوه محاسبه تراز کل:

 

درصد تاثیر گذاری دروس مختلف در رتبه و تراز چگونه است؟

اگر بخواهیم خیلی سطحی و کلیشه ای بگوییم تاثیر گذاری دروس ارتباط مستقیمی با ضرایبشان در کنکور خواهد داشت بنابراین در رشته ریاضی درس ریاضی و فیزیک اثر بیشتری نسبت به شیمی خواهند داشت. درحالی که واقعیت عکس این است .یا در رشته تجربی تأثیر زیست باید بیشتر از شیمی باشد اما این طور نیست.(چرا؟) . واضح است که تاثیر دروس اختصاصی به مراتب بیشتر از دروس عمومی است .در بین عمومی ها به ترتیب : ادبیات ،معارف،عربی وزبان  تعیین کننده اتد و در رشته ریاضی : شیمی ،ریاضی و فیزیکو در رشته تجربی:شیمی،زیست ، ریاضی و فیزیک ترتیب مناسبی می باشند.

اهمیت دروس اختصاصی و عمومی چقدر است؟

ادبیات 4، عربی 2، معارف 3، زبان 2 ،ریاضی 12، فیزیک 9 وشیمی 6. برای تجربی ها: زمین 0(البته در زیر گروه پزشکی 0است و برای داروسازی 1و در زیرگروه زمین شناسی 14 !)ریاضی 6،زیست 12،فیزیک 6و شیمی 9 است. یقینا هم می دانید که تأثیر دروس اختصاصی خیلی بیشتر از عمومی می باشدو اگر کسی اختصاصی را پایین بزند ، از گردونه رقابت خارج می شود؛اما اگر بالا بزند حالا عمومی ها هستند که می توانند رتبه او را پایین یا بالا آورند. در بین عمومی ها ، تأثیر ادبیات (جدا از ضریب آن )خیلی بیشتراز بقیه استو بعد از آن معارف ؛ از میان معارف یا زبان یکی را بالا بزنید کافی است .اما در اختصاصی های رشته ریاضی و تجربی به جز دروس ضریب بالا شیمی فوق العاده زیاد تأثیر داردو به حد باور نکردنی می تواند رتبه شما را جا به جا کن.،علت این هم یکی درس آخر بودن شیمی ودیگری وجود سوالات سخت در این درس می باشد.

منابع و حذفيات منابع سوالات ازمون سراسري سال 1396 چيست؟

الف ـ دروس عمومی

 

نام درس

نام کتاب در سالی ـ واحدی

کد کتاب

پایه تدریس

سال چاپ

ملاحظات

1- زبان و ادبیات فارسی

ادبیات فارسی (2)

220/1

دوم

93

کلیه رشته ها

ادبیات فارسی (3)

249/1

سوم

94

کلیه رشته­ ها غیر از علوم انسانی

زبان و ادبیات فارسی عمومی

283/1

پیش‌دانشگاهی

95

کلیه رشته ها

ادبیات فارسی 3 (تخصصی انسانی)

249/2

سوم

94

مخصوص علوم انسانی

زبان فارسی 3 ( تخصصی انسانی)

249/4

سوم

94

مخصوص علوم انسانی

زبان فارسی 3 (غیر علوم انسانی)

249/3

سوم

94

کلیه رشته ­ها )غیر از علوم انسانی(

2- عربی

عربی 2 (غیر از علوم انسانی)

224/1

دوم

93

کلیه رشته ­ها (غیر از علوم انسانی)

عربی 2 ( علوم انسانی)

224/2

دوم

93

مخصوص علوم انسانی

عربی 3 ( غیر از علوم انسانی)

254/1

سوم

94

کلیه رشته ­ها (غیر از علوم انسانی)

عربی 3 (علوم انسانی)

254/2

سوم

94

مخصوص علوم انسانی

3- فرهنگ و معارف اسلامی

قرآن و تعلیمات دینی 2 (دین و زندگی)

222

دوم

93

کلیه رشته­ ها

قرآن و تعلیمات دینی 3 (دین و زندگی)

251

سوم

94

کلیه رشته­ ها

معارف اسلامی (دین و زندگی)

285/1

پیش ­دانشگاهی

95

کلیه رشته­ ها

4- زبان انگلیسی

انگلیسی 3

252/1

سوم

94

کلیه رشته­ ها

انگلیسی 1 و 2

284/1

پیش‌دانشگاهی

95

کلیه رشته ­ها

 

 

 

ب ـ دروس تخصصی گروه علوم ریاضی

نام درس

نام کتاب در سالی ـ واحدی

کد کتاب

پایه تدریس

سال چاپ

ملاحظات

1- ریاضیات

هندسه 1

233/2

دوم

93

 

آمار و مدلسازی

234/3

دوم

93

هندسه 2

258/4

سوم

94

ریاضیات 2

234/2

دوم

93

حسابان

258/1

سوم

94

جبر و احتمال

258/2

سوم

94

هندسه تحلیلی و جبر خطی

294/1

پیش‌دانشگاهی

95

حساب دیفرانسیل و انتگرال

295/1

پیش‌دانشگاهی

95

ریاضیات گسسته

296/1

پیش‌دانشگاهی

95

2- فیزیک

فیزیک 1 و آزمایشگاه

206/2

اول

92

 

فیزیک 2 و آزمایشگاه

226/2

دوم

93

فیزیک 3 و آزمایشگاه (ویژه ریاضی)

256/4

سوم

94

فیزیک (ویژه ریاضی)

293/2

پیش‌دانشگاهی

95

3- شیمی

شیمی 2 و آزمایشگاه

227/1

دوم

93

 

شیمی 3 و آزمایشگاه

257/1

سوم

94

شیمی

289/1

پیش‌دانشگاهی

95

 

 

 

ج ـ دروس تخصصی گروه علوم تجربی

 

نام درس

نام کتاب در سالی ـ واحدی

کد کتاب

پایه تدریس

سال چاپ

ملاحظات

1- زمین­شناسی

زمین شناسی

262/1

سوم

94

 

علوم زمین

291/1

پیش‌دانشگاهی

95

2- ریاضیات

هندسه 1

233/2

دوم

93

 

ریاضیات 2

234/2

دوم

93

آمار و مدلسازی

258/5

سوم

94

ریاضیات 3 (ویژه علوم تجربی)

258/3

سوم

94

ریاضیات عمومی 1 و 2

292/1

پیش‌دانشگاهی

95

3- زیست شناسی

زیست­ شناسی و آزمایشگاه 1

231/1

دوم

93

 

زیست­ شناسی و آزمایشگاه 2

261/1

سوم

94

زیست­ شناسی

290/2

پیش‌دانشگاهی

95

4- فیزیک

فیزیک 1 و آزمایشگاه

206/2

اول

92

 

فیزیک 2 و آزمایشگاه

226/2

دوم

93

فیزیک 3 و آزمایشگاه (علوم تجربی)

256/3

سوم

94

فیزیک (علوم تجربی)

288/1

پیش‌دانشگاهی

95

5- شیمی

شیمی 2 و آزمایشگاه

227/1

دوم

93

 

شیمی 3 و آزمایشگاه

257/1

سوم

94

شیمی

289/1

پیش­دانشگاهی

95

 

 

دـ دروس تخصصی گروه علوم انسانی

 

نام درس

نام کتاب در سالی ـ واحدی

کد کتاب

پایه تدریس

سال چاپ

ملاحظات

1- ریاضیات

ریاضیات 1

211/1

اول

92

 

آمار و مدلسازی

234/3

دوم

93

ریاضی(ویژه علوم انسانی ـ علوم و معارف‌اسلامی)

258/6

سوم

94

ریاضی پایه

292/2

پیش‌دانشگاهی

95

2- اقتصاد

اقتصاد

240/1

دوم

93

 

3- زبان و ادبیات فارسی

تاریخ ادبیات ایران و جهان 1

246/1

دوم

93

 

تاریخ ادبیات ایران و جهان 2

276/1

سوم

94

آرایه­ های ادبی

280/1

سوم

94

ادبیات فارسی ویژه علوم انسانی

283/4

پیش‌دانشگاهی

95

4- زبان عربی

عربی 2 (ویژه علوم انسانی)

224/2

دوم

93

 

عربی 3 (ویژه علوم انسانی)

254/2

سوم

94

عربی

316/1

پیش‌دانشگاهی

95

5- تاریخ

تاریخ ایران و جهان 1

235/4

دوم

93

 

تاریخ ایران و جهان 2

271/3

سوم

94

تاریخ شناسی

302/1

پیش‌دانشگاهی

95

6- جغرافیا

جغرافیای 1

225/2

دوم

93

 

جغرافیای 2

271/4

سوم

94

جغرافیا

297/2

پیش‌دانشگاهی

95

7- علوم اجتماعی

جامعه ­شناسی 1

243/1

دوم

93

 

جامعه شناسی 2

281/1

سوم

94

علوم اجتماعی (جامعه­شناسی نظام جهانی)

300/1

پیش‌دانشگاهی

95

8- فلسفه

فلسفه

277/1

سوم

94

 

فلسفه (آشنایی با فلسفه /اسلامی)

317/1

پیش‌دانشگاهی

95

9- منطق

منطق

277

سوم

94

 

10- روان­شناسی

روان­شناسی

268/1

سوم

94

 

 

 

  فهرست حذفيات منابع سؤالات آزمون سراسري سال 1396

         الف) دروس عمومي

نام كتاب

كد كتاب

پايه تدريس

سال چاپ

حذفيات و ملاحظات

قرآن و تعليمات دينی2 (دين ‌و زندگی 2)

222

دوم

93

1-  فعاليت‌ها شامل:

نمونه يابي درصفحة 11- خودکاوي در صفحات 89 ، 90 و 118 - مقايسه در صفحة 91- ذکر نمونه‌ها در صفحات 106، 117 و 129- تطبيق در صفحات 119 و 151- همفکری در صفحة 128 - تفکر در آيات در صفحة 130- بررسي در صفحات 131، 167 و 180

2- پيشنهاد­ها در صفحات 14، 28 تا 31، 41، 59، 67، 75، 83، 109، 123، 133، 143، 159، 187 و 189

3- يادآوري­ها در صفحات 2 تا 3، 101 و 111

4- شعر صفحة 15

5- پاورقي­هاي كتاب

6- ترجمه­هايي که در مقابل آيات در کتاب نوشته شده است.

7- گام­ها در صفحات 27، 47، 97، 108، 123، 142، 158، 173 و 188

8- بيشتر بدانيم در صفحات 23، 25 تا 27، 57 تا 58، 93 تا 96، 99، 120 تا 122، 141 تا 142، 153 تا 157، 171تا 172، 185 تا 186

 9- مطالب نوشته شده در كادر آبي: صفحات 8 تا 11و 19 تا 21 و 39 تا 40

 

 

 

فهرست حذفيات منابع سؤالات آزمون سراسري سال 1396

 الف) دروس عمومي

نام كتاب

كد كتاب

پايه تدريس

سال چاپ

حذفيات و ملاحظات

قرآن و تعليمات دينی 3

(دين و زندگی 3 )

251

سوم

94

1- فعاليت‌ها شامل:

بررسي در صفحات 15، 30، 102، 176 , 190، 202،

جست‌وجو در صفحة 39

راه حل در صفحة 192

شناسايي عوامل در صفحة 203

تطبيق در صفحات 42، 44، 88، 139

خودارزيابي در صفحات 113، 161، 178

مقايسه در صفحة 120

انديشه در صفحة 138

طبقه‌بندي در صفحة 189

2- براي مطالعه‌ها : در صفحات 15 تا 16، 28 تا 29، 33، 34 تا 35، 41، 44 تا 46، 56 تا 57، 65 تا 66، 78، 90 تا 91، 92، 99، 101 تا 102، 120 تا 121، 126 تا 129، 140، 150، 162 تا 163، 174، 181 تا 182، 192 تا 195، 205، 207 تا 212

3- پيشنهادها : در صفحات 35، 47، 57، 72، 93، 106، 115، 131، 141، 165، 183، 195

4- گام‌ها : در صفحات 18، 71، 107، 130، 151، 166، 206

 5- يادآوري‌ها : در صفحات 6 تا 7، 154، 168 تا 169

6- ترجمه‌هايي كه در مقابل آيات در كتاب نوشته شده است.

7- پاورقي‌ها

 

 

 

فهرست حذفيات منابع سؤالات آزمون سراسري سال 1396

            الف) دروس عمومي

 

نام كتاب

كد كتاب

پايه تدريس

سال چاپ

حذفيات و ملاحظات

معارف اسلامی

( دين و زندگی )

1/285

پيش‌دانشگاهی

95

1- فعاليت‌ها شامل :

- بررسي در صفحات 28، 51 ، 59، 61، 72، 96 - برنامه‌ريزي در صفحه 62 -  پيشنهاد در صفحة 20، 29، 40، 77 ,88- ذكر نمونه‌ها در صفحه 47- خودارزيابي در صفحات 34،36،69، 73-  هم‌انديشي در صفحات 93 و  98،  مقايسه در صفحه 33، پيام  آيات در صفحه24، يادآوري در صفحه3

2- براي مطالعه: در صفحات 10 تا 12، 19 تا 20، 53 تا 54، 63، 75 تا 76، 95، 97 تا98، 99 تا 102، 110 تا 138

3- ترجمه‌هايي كه در مقابل آيات نوشته شده است.

4- پاورقي‌ها

5- كتاب‌نامه

 

 

فهرست حذفيات منابع سؤالات آزمون سراسري سال 1396

 الف) دروس عمومي

نام كتاب

كد كتاب

پايه تدريس

سال چاپ

حذفيات و ملاحظات

عربی 2 کليه رشته­ها (به استثنای رشته ادبيات و علوم انسانی)

 

1/224

دوم

93

- بخش‌هاي الصورالجماليه في القرآن الكريم في رحاب نهج البلاغه و في ظلال الدعاء

- تمامی متون تحت عنوان «کَـيـفَ» در هر ده درس کتاب

- مبحث اسماء خمسه

- مبحث «أشعةُالقمـرِالفِضّـيَّـةُ» (جایگاه صفت در ترکیب اضافی)

- مبحث تطابق عدد و معدود

عربی3 کليه رشته‌ها (به ‌استثنای‌ رشته ادبيات و علوم انسانی)

 

1/254

سوم

94

- نوع تقسیم حال:«حال فعليه و اسميه»

- مبحث«واو حالیه» / مبحث (ماضی+ ماضی= ماضی بعید یا ماضی ساده) و (ماضی + مضارع = ماضی استمراری)

- نقش «حال» بودنِ کلمه «وَحدَهُ»

- فعل مضاعف

- اسماء خمسه

- پاورقی درباره نکره مقصوده بودن (أيّ) و (أيّة)

- بحث توابع (عطف بیان و صفت)

- متن دوم درس دوم تحت عنوان المشهدُالثاني و بَعدَ مُرورِ زَمَن

- معتلات مزید؛

- فعل استثنائی «رأی،يری، رؤيةً، رَبه همراه مشتقات آن» ؛

- معتلات مجهول مانند: قيلَ، یُـقالُ ؛

- اعراب تقديری اسم مختوم به ضمیر متکلم ي مانند نِعمَتي ؛

- تشخيص نوع اعلال و تشخيص ماقبل اعلال؛

- تشخیص حروف اصلی در معتلات؛

- ذکر نوع مفعول مطلق در «أيضاً، حقّاً، جیدّاً، شُکراً، سَمعاً و طاعةً، سُبحانَ اللهِ، مَعاذَ اللهِ...»؛

- - نکته های صفحه 61 (دو نوع حال تا پایان صفحه و دو سطر اول صفحه 62)؛

- متن داستانی خانواده آقای مجدّی؛

- واژه های جدید کارگاه ترجمه که در انتهای کتاب درسی در بخش واژه نامه وجود ندارند؛

- بخش ملحقات در انتهای کتاب

 

 

فهرست حذفيات منابع سؤالات آزمون سراسري سال 1396

ب) دروس تخصصي گروه علوم رياضي

نام كتاب

كد كتاب

پايه تدريس

سال چاپ

حذفيات و ملاحظات

شيمي 2 و آزمايشگاه

1/227

دوم

93

- مطالب بيشتر بدانيد، آزمايش كنيد.

- نامگذاري فراتر از كتاب درسي به ويژه براي تركيب‌هاي آلي جزو هدف‌هاي برنامه درسي شيمي نيست.

شيمي 3 و آزمايشگاه

1/257

سوم

94

شيمي

1/289

پيش دانشگاهي

95

آمار و مدلسازی( علوم رياضي)

3/234

دوم

93

فصل هشتم

فيزيک (1) و آزمايشگاه

2/206

اول

92

- قسمت‌هاي مطالعات آزاد، پيوست‌ها، آونگ‌هاي مخروطي، حركت‌هاي دوراني در سطح قائم

- زندگي‌نامه‌ها، سرگذشت دانشمندان

فيزيك (2) و آزمايشگاه

2/226

دوم

93

فيزيك (3) و آزمايشگاه ( علوم رياضي)

4/256

سوم

94

فيزيك ( علوم رياضي)

2/293

پيش‌دانشگاهي

95

 

 

 

فهرست حذفيات منابع سؤالات آزمون سراسري سال 1396

ج) دروس تخصصي گروه علوم تجربي

نام كتاب

كد كتاب

پايه تدريس

سال چاپ

حذفيات و ملاحظات

زيست­ شناسي و آزمايشگاه 1 (دوم)  

1/231

دوم

93

بخش‌هاي بيشتر بدانيد،جدول­ها، پانويس صفحات و پيوست‌هاي كتاب

زيست شناسي و آزمايشگاه 2 (سوم)

1/261

سوم

94

زيست شناسي

2/290

پيش‌دانشگاهي

95

آمار و مدلسازی ( علوم تجربی)

5/258

سوم

94

فصل هشتم

فيزيک (1) و آزمايشگاه

2/206

اول

92

قسمت‌هاي مطالعات آزاد، پيوست‌ها، آونگ‌هاي مخروطي، حركت‌هاي دوراني در سطح قائم

زندگي‌نامه‌ها، سرگذشت دانشمندان

فيزيك (2) و آزمايشگاه

2/226

دوم

93

فيزيك (3) و آزمايشگاه (علوم تجربي)

3/256

سوم

94

فيزيك  (علوم تجربي)

1/288

پيش‌دانشگاهي

95

شيمي 2 و آزمايشگاه

1/227

دوم

93

- مطالب بيشتر بدانيد، آزمايش كنيد.

- نامگذاري فراتر از كتاب درسي به ويژه براي تركيب‌هاي آلي جزو هدف‌هاي برنامه درسي شيمي نيست.

شيمي 3 و آزمايشگاه

1/257

سوم

94

شيمي

1/289

پيش‌دانشگاهي

95

 

 

 

فهرست حذفيات منابع سؤالات آزمون سراسري سال 1396

 د) دروس تخصصي گروه علوم انساني  

 

نام كتاب

كد كتاب

پايه تدريس

سال چاپ

حذفيات و ملاحظات

عربی 2 رشته ادبيات و علوم انسانی

 

2/224

دوم

93

- در بخش‌های الأضواء القرآنية و في رِحابِ نهج البلاغة فقط از آن دسته از کلمات و عبارات استفاده مي­شود که در متن دروس به کار رفته باشد و در انتهای کتاب در بخش واژه نامه نیز درج شده باشد.

- واژه‌های جدید در بخش کارگاه ترجمه که در انتهای کتاب درسی در بخش واژه نامه وجود ندارند؛

عربی 3 رشته ادبيات و علوم انسانی

2/254

سوم

94

-  بخش‌های الصُوَرُ الجَماليّة في القرآن الکريم و في رِحابِ نهج البلاغة و في ظِلالِ الدُعاء

- تشخيص نوع اعلال؛

- تشخيص ماقبل اعلال؛

- تشخیص حروف اصلی در معتلات؛

- ذکر نوع مفعول مطلق در «أيضاً، حقّاً، جیدّاً، شُکراً، سَمعاً و طاعةً، سُبحانَ اللهِ، مَعاذَ اللهِ...»؛ به عنوان نمونه: درس 7 ص 79 بخش كارگاه شماره 3 «کلمه کثيراً گاهی در جمله نقش مفعول مطلق را ایفا می‌کند.»

- واژه‌های جدید کارگاه ترجمه که در انتهای کتاب درسی در بخش واژه نامه وجود ندارند؛

- بخش ملحقات در انتهای کتاب.

عربی  رشته ادبيات و علوم انسانی

1/316

پيش‌دانشگاهي

95

- ملحقات جمع سالم

- کلیه پاورقی­ها

- درس 8 ص 67 بخش قواعد دو سطر «و قد يکون العامل اسماً...» تا «بغير الحق»

               
 

 

 

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

ميزان و نحوه تاثير سوابق تحصيلي در ازمون سراسري سال 1396 چگونه است؟

اطلاعيه سازمان سنجش اموزش کشور درباره ميزان و نحوه تاثير سوابق تحصيلي در ازمون سراسري سال 1396

1395/08/10

 بدينوسيله به اطلاع كليه داوطلبان آزمون سراسري سال 1396 مي رساند: با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون سنجش و پذيرش دانشجو در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور مصوب 1395/2/26 مجلس محترم شوراي اسلامي، و براساس مصوبه هفتمين جلسه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو مورخ 95/8/9 ميزان و نحوه تاثير سوابق تحصيلي در آزمون سراسري سال 1396  همانند آزمون سراسري سال 1395 به صورت زير مي‌باشد:

الف- آن دسته از ديپلمه‌هاي رياضي و فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني و علوم و معارف اسلامي كه ديپلم خود را از سال 1384 به بعد اخذ نموده اند و امتحانات يك‌ يا چند درس آنها به صورت نهايي، سراسري و  کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصيلي بوده و سوابق تحصيلي موجود ديپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به ميزان حداكثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصيلي موجود داوطلب و به صورت تأثير مثبت در نمره‌كل نهايي آنان لحاظ مي شود.

ب- داوطلبان داراي مدرك پيش دانشگاهي رياضي و فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني، علوم و معارف اسلامي و هنر كه مدرك دوره پيش دانشگاهي خود را از سال تحصيلي 91-1390 به بعد اخذ كرده‌اند و امتحانات يك يا چند درس آنها به صورت نهايي، سراسري و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصيلي بوده و سوابق تحصيلي موجود دوره پيش دانشگاهي (صرفاً نمرات دروسی که به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است) به ميزان حداكثر 5 درصد به نسبت سوابق‌تحصيلي موجود داوطلب و به صورت تأثير مثبت در نمره‌كل نهايي آنان لحاظ مي‌شود

تبصره: برای داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی بندهای الف و ب، هر دو مورد اعمال خواهد شد.

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

نحوه ترمیم و ارتقای نمره دروس امتحان نهایی چگونه است؟